maandag in santiago - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu maandag in santiago - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu

maandag in santiago

Door: joslempers

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 Juni 2012 | Frankrijk, Parijs

Hoi schatten,

Dinsdag 12 juni:

7.30 u gestart vanuit Terradillos de los Templarios en via Horatinos, San Nicolas del Real Camino naar Shahagun.
Jammer genoeg waren de dag ervoor de stieren door de straten gejaagd.
Hier koffie met heerlijk gebak genomen en door naar Bercianos del Real Camino waar ik een sandwich nam.
Gezien het vroege tijdstip, liep ik door naar El Burgo Ranera, 7.5 km verder.
In totaal vandaag 32 km gelopen,
ingecheckt in Refugio, laatste plek, kosten donativo, zie ik morgen wel hoe het beviel.
Vanavond ergens een hapje eten, het weer was droog, bewolkt en naderhand zonnig met minder wind en 20 graden ongeveer.
In de avond bekend Frans koppel getroffen en samen gaan eten met een Zwitser, een Duitser etc.Heel gezellig en heel lekker, eindelijk een goed en voldoende pelgrims menu.

Woensdag 13 juni:

Lekker weer, 20 graden en droog en weinig wind.
Lange weg van 13 km gelopen en daarna in dorpje Reliegos, daarna 6.5 km tot Mansila de las Mulas en verder naar Villarente 6 km. Hier geluncht en uiteindelijk naar Arcahueja, 4 km, totaal 29 km gelopen.
Hier de eerste 2 Noren uit Lapland getroffen die hem goed raakten in gezelschap van een Amerikaan en een Braziliaanse.
Na de Mexicaanse met Indiaans bloed van gisteravond, tot nu toe een erg bont gezelschap maar heel interessant.
Hopelijk vanavond een goed Ned. elftal en een gezellig diner. Bleek achteraf een pet elftal maar wel goed gegeten

Donderdag 14 juni:

Weer 7.30 uur vertrokken uit Arcahueja en door naar Leon, 8 km.
Hier de oude binnenstad en kathedraal bekeken en beluisterd, erg indrukwekkend. Daarna lekker koffie met gebak genomen en door naar La Virgen del Camino en Villar de Mazarife.
Mooie albergue met vegetariche paella gegeten en 2 Duitse dames getroffen die onderweg waren met hun Ijslandse paarden, erg leuk.
Fijn weer die dag en mooie alternatieve route gelopen van 30 km.

Vrijdag 15 juni:

7.30 start in Villar de Mazarife en via Hospital de Orbigo en daarna San Justo dela Vega door naar Astorga. Afstand 29 km en goed weer en een meer gevarieerde route.
Diverse gebouwen in Astorga bekeken o.a. het paleis van Gaudi en die avond weer met het Franse koppel gegeten en 2 andere Franse dames die we vaker waren tegen gekomen en die die dag stopten met de camino.

Zaterdag 16 juni:

Start 7.30 uur vanuit Astorga via Chapelle de l'ecce-homo, een kleine maar mooie kapel direct achter Astorga waar ik op verzoek van vrienden het rode hart met een boodschap achterliet aan de voeten van de grote Christus figuur. Gaf een goed gevoel.
Verder door naar Santa Catalina de Somora, El Ganso, Rabanel del Camino en uiteindelijk Foncebadon,26 km en een mooie route met prima weer en in de bergen uiteindelijk een kort buitje, heerlijk.
Flinke geaccidenteerde route met vooral flinke afdalingen en schitterende vergezichten.
Het gebergte heet Contillera de Cantabrië en is werkelijk schitterend.
Avond gegeten in Foncebadon, een plaatsje met enkele huizen, 4 herbergen en diverse bouwvallen en een schitterend traqditioneel Celtic restaurant. Heel mooi van binnen met traditioneel gekleed personeel en wat vooral telt, grote stukken vlees op origineel aardewerk en wijn uit aardewerken bekers en kannen.
Na alle karige pelgrims menu's een opsteker en de prijzen waren geweldig laag.
Een portie bief die je bijna niet op kreeg met toebehoren voor 10 euro en een heerlijk dessert voor 3.5 euro.
Samen met overvloedig wijn 16 euro en een vol gevoel en een vriendelijke bediening
Dit genoten met het Franse koppel, Fred en een Noorse dame die alleen zat en die ik had gevraagd of ze bij ons wilde zitten, heel gezellig.
Die dag in de herberg, ik sliep buiten in een verbouwde kippenstal met de koeien en paarden en kippen vrij rond lopend.
Wij waren de eersten en legden een matras neer en nadat we terug van het eten waren en wilden gaan slapen lagen er misschien wel 20 mensen te slapen.
Aan mijn voeten lag een Argentijnse dame en naast mij een Amerikaanse, niet slecht.
Deze Argentijnse die shiatsu- meesteres bleek te zijn, had mij die namiddag op mijn verzoek een massage met behandeling gegeven en nadat ik mij had ontspannen en overgeleverd, werd ik onderhanden genomen en bleek ik tijdens de massage in slaap gevallen te zijn en werd ik een uur later gewekt met de vraag om te gaan eten, maar de dag erna had ik geen last van mijn achillespezen.

Zondag 17 juni:

Start 7.30 uur te Foncebadon, prima weer en op naar Cruz Ferro, een half uur lopen.
Het Franse koppel had daar op ons gewacht en we gingen samen op de foto.
Daarna diverse aan mij toe vertrouwde voorwerpen, o.a. 2 brieven die ik van Fransen onderweg had gekregen en een steen van het graf van mijn vader een plaats gegeven en bedacht en daarna had ik voor mijn gevoel mijn taak erop zitten.
Hierna was het of ik geen energie meer had en moest ik mij echt motiveren om verder te gaan.
Voor mijn gevoel was het Cruz Ferro Santiago
Uiteindelijk verder trekkend via een prachtige route, zeer heuvelachtig via Manjarin met de wegwijzers naar Jeruzalem etc. en El Acebo, waar ik de beste koffie kreeg tot nu toe in Spanje, naar Riego de Ambros en uiteindelijk Ponferrada, 28 km.
Prima weer en die avond met zijn vijven, gaan eten op een gezellig terras en net toen we terug wilden gaan, begon het te regenen en doken we een gezellige bar in en met enkele lekkere rode wijnen en bijbehorende tapas togen we naderhand naar de refugio.

Maandag 18 juni:

Start in Ponferrada en via Columbrianos en Fuente Nuevas en Cacabelas door naar Villafrande del Bierzo, 24 km met prima wandelweer en in de middag heet.
Een leuke refugio gevonden waar we mee eten en de wedstrijd van Spanje kunnen volgen.
Morgen een zware etappe van 30 km naar de berg Ociebrero met heet weer maar daarvan meer de volgende keer

Groet Jos

alles verzonden via internet en wifi,ben dus weer bij
tot bellens















































































































































































































































  • 20 Juni 2012 - 19:50

    Jacques En Anne-mie:


    nu kan ik het even niet meer volgen. Je bent nu al in Santiago en pas over 25 dagen terug?????
    We zijn afgelopen week naar de Ardeche geweest in de buurt bij Ruoms.
    We hebben onderweg vaak gedacht aan al die km die je hebt gelopen, niet te geloven. Wij maar zuchten in de auto van de lange zit. Respect.

  • 21 Juni 2012 - 05:38

    Angelo Verbrugge:

    Cruz del Ferro is een bijzondere plek en kan me wel iets voorstellen bij jouw gevoel. De prachtige streek daar heb ik je verteld en enorm van genoten. Je verteld allemaal dingen die bij mij ook weer herinneringen oproepen. Leuk! Nu ben je er inderdaad zo. Op dinsdag is er altijd een pelgrimsmis met het slingeren vh wierooksvat! Knappe prestatie van jou Jos. Nog een paar dagen en dan kun je je verhalen thuis kwijt. Geniet nog van de komende dagen.

  • 21 Juni 2012 - 14:51

    Miriam:

    Jos ,respect man!!!
    Je bent er bijna nog effe volhouden en vooral genieten; voor je het weet is het voorbij.
    Leuk om te lezen dat je het Spaanse gebak weet te waarderen,daar kan ik over meepraten.
    Je achillespezen hebben het ook gered,met dank aan masseuses????
    Als jij de finish bereikt zitten wij in Spanje (niet te voet !!!)dus alvast welkom terug en chapeau!!!!!

  • 21 Juni 2012 - 17:55

    Anja Wouters:

    Hé Jos,
    Na 2 weekjes vakantie in Tenerife was ik benieuwd waar je op dit moment was en natuurlijk of je nog onderweg bent. Nou, petje af hoor want zoals ik lees gaat het, op een paar pijntjes na best goed met je! Top hoor, RESPECT! Nog ff en dan kun je lekker uitrusten. Veel groetjes geniet nog van de mooie omgeving en de ervaringen!
    Anja

  • 21 Juni 2012 - 19:22

    Barbara:

    hey broertje je bent er bijna wat een prestatie tot nu toe en nog zon goede behandeling en je komt fris en fruitig aan op je einddoel wat een schat aan ervaringen en belevenissen ben je aan het vergaren en wat en culinaire tocht met veel wijntjes is het geworden dat wordt nog afkikken maar wat een bewondering heb ik voor jouw prestatie en ik hoop ook dat het voor jou je ook dat gebracht heeft wat je ervan verwachte !!! groetjes en geniet van de laatste km,s en tot spoedig horens paul&barbara

  • 21 Juni 2012 - 19:54

    Opa Jo:

    Jos wij bewonderen nog steeds jouw doorzettingsvermogen, het is geen kattepis wat jij aan het doen bent.
    Nog even volhouden, na Santiago nog Finisterre en dan back Home.
    groetjes van opa en oma oet mestreech.

  • 23 Juni 2012 - 22:09

    Elske:

    Prachtig, die foto met die plaatsnaam- en km-bordjes. Wat ben je al ver, en wat is het nog maar een klein eindje naar je eindpunt. Je thuiskomst is al ingepland... Maar nu eerst nog maar even de volleerde pelgrim 'en route' wezen. Je hebt heel wat opgebouwd deze maanden, geweldig! Toch wel jammer als het voorbij is straks. Hoewel we je graag weer thuis zien komen natuurlijk!

    Wat zijn dat voor desserts trouwens?...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Santiago de Compostella

Pelgrimage

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2012

maandag 25 juni

27 Juni 2012

welkom thuis

25 Juni 2012

morgen in santiago

20 Juni 2012

maandag in santiago

11 Juni 2012

op naar Leon
Jos

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 54263

Voorgaande reizen:

02 April 2012 - 29 Juni 2012

Santiago de Compostella

Landen bezocht: