morgen in santiago - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu morgen in santiago - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu

morgen in santiago

Door: joslempers

Blijf op de hoogte en volg Jos

25 Juni 2012 | Frankrijk, Parijs

vervolg ma 18 juni

meer dan mooie wandelroute door de bergen ,niet al te hoog met prachtig uitzicht en schitterende kleuren en geuren
leuke albergue gevonden en al gauw met een leuke groep aan het bier
8 uur met 20 personen gegeten en gedronken en de tv ging aan voor spanje
de sfeer werd heel gezellig en al gauw sloten een argentijn en een italiaan aan die in zanzibar woont, dus nu de man van zanzibar.
heel internationaal en gezellig en tot ruim 12 uur bleef het zo gezellig dat de dag erna een groepje duitse vrouwen zich beklaagde bij mij over de geluidsoverlast

19 juni

na een korte nacht en lange etappe voor de boeg van 30 km,heuvelachtig uiteindelijk 10 km omhoog naar 0cebreiro, pittig maar achteraf goed te lopen
vlak voor de top een paal met 130 km voor santiago en vanaf nu lopen wij in Galicië,een schitterende provincie in spanje
gelukkig een frisse start,later warm maar op de berg naarmate de hoogte steeds frisser
fantastisch uitzicht en boven loop je door de mistflarden
gauw een biertje gedronken en ingecheckt in een erg grote herberg
een groep inmiddels bekende italianen getroffen en samen een hapje gaan eten en op tijd slapen

wo 20 juni

start ocebreiro om 7.30 uur via hospital de condese en fonfria naar triacastela,daar geluncht na 21 km en door nvia renche naar samos totaal 32 km
mooie route,heuvelachtig en goed weer.
toen we aankwamen te samos begon het te regenen
overnacht in een groot klooster de monestario de san julian de samos
zeer groot complex en via een gids een rondleiding gekregen,foto's doorgestuurd
na de rondleiding de vespers van 19.30 uur bijgewoond en daarna lekker gaan eten
22.00 uur ingecheckt en gaan slapen tussen 80 merendeels snurkende mensen

do 21 juni

7.00 uur gestart ,prima weer en uiteindelijk een tocht gemaakt van 38 km van af samos,via frollais,en sarria,barbadelo en ferreiras naar portomarin
vandaag en gisteren een meer natuurlijke route gelopen die 4 km langer was
het was een prachtige tocht met diverse spookdorpen en een dorp dat door een persoon bewoond wordt
overal koeienstront en al dagen lang een spoor onderweg van uitwerpselen van een ezel of paard,iemand die voor ons aan zijn tocht bezig is
uiteindelijk dagen erna op zaterdag twee duitsers getroffen die met 2 gehuurde ezels uit frankrijk onderweg waren naar santiago

uiteraard onderweg prachtige vergezichten en vele heuvels
heel fijn om te lopen,beter dan de vlakke asfaltwegen waarop onderweg veel mensen tendinitus opliepen

langzaam aan komt het besef dat het over enkele dagen afgelopen is,van een kant heel fijn van de andere kant weer even wennen.
in portomarin ingecheckt, samen met fred,alessandro en chris een 2 tweepersoons kamers genomen,heerlijk met bedlinnen en handdoeken en des morgens geen in alle vroegte opstaande mensen met alle bijbehorende geluiden.
die avond met een grote groep gegeten en de dag erna uitgeslapen tot 7.30 uur

vr 22 juni
uiteraard weer prima weer en om 8.10 uur gestart in portomarin en via o.a. castromaior,lameiros en igonde naar palas de rei
mooie route met diverse stijgingen en afdalingen en een langzaam veranderend landschap,tijdens de middag warm
elk uur even gestopt en na 25 km bij aankomst 2 flinke cervezas gedronken
hierdoor waren we te laat in de herberg en was deze complet en het alternatief was minder goed maar ja, alleen voor douchen en slapen
terug naar de oorspronkelijke herberg waar een aaantal inmiddels bekenden ons opwachten en met hun gaan eten
inmiddels nog maar 3 dagen en 66 km te gaan
weersvooruitzichten blijven prima en het wordt zelfs heel warm,boven de 30 graden
vanavond kijken naar duitsland tegen griekenland
van te voren tijdens het eten met 2 ierse dames gesproken en ineens begint me een te huilen en rent naar de wc
men keek mij aan of ik iets verkeerds had gezegd maar dat vond ik niet
achteraf met haar hierover gesproken en ze bleek toen wij het over kanker hadden waar ik o.a. voor loop iets met een goede vriendin niet zo lang geleden aan kanker was overleden nog niet goed te hebben verwerkt
eerste helft van de wedstrijd met een maffe duitser erbij die de flessen wijn liet aanslepen en zoop als een gek,ik weg na de eerste helft en slapen en toen de anderen tegen 11 uur aankwamen en behoorlijk gedronken hadden, zelfs whisky was ik heel blij

za 23 juni

zoals elke dag in spanje prima weer, wat dat betreft boffen we enorm en is frankrijk met zijn overvloedige regen vergeten
7.30 uur vertrokken uit palas de rei en via casanova,fuzelas,melide en castanada naar ribadiso, 2 km voor arzua
mooie albergue gevonden en heerlijk buiten in de zon kunnen zitten op terras en gras
27 km gelopen en nog 39 te gaan,2 dagen en dan in santiago
vandaag met zijn vieren gelopen en elke anderhalf uur gepauzeerd en in melide in een bekend restaurant pulpo gegeten, gekookte inktvis met tentakels en alles eraan,niet om aan te zien en voor geen herhaling
ik wilde geen pussy zijn maar een volgende keer kies ik hier wel voor,daarna nog uren met een bijsmaak rondgelopen

die avond op het terras gezellig het inmiddels strond vervelende pelgrimsmenu gebruikt en met een oostenrijker die we reeds enkele dagen aantreffen een een duitser naar spanje tegen frankrijk gekeken en daardoor pas 22.45 uur naar bed

zo 24 juni

laatste dag voor santiago en maar 20 tot 23 km te lopen
hierdoor pas om 8 uur vertrokken vanuit ribadisoarzua,calzada,boavistanaa rsanta irene en uiteindelijk arca
mooie route en elk uur gepauzeerd om niet weer de hele middag rond te hangen op een zondag
de laatste pauze ons inmiddels traditionele biertje gedronken maar doordat het de laatste dag was werden het 3 flessen en toen we wilden gaan kwam een inmiddels goed bekende italiaan met nog een ronde
dit hakt erin en de laatste 7 km gingen niet meer zo goed maar wel gezellig
bij aankomst ingecheckt en na het douchen zowaar in slaap gevallen,waar dat bier al niet goed voor is
daarna een bocadillo genomen en begonnen met mijn verslag en daarna dit doorsturen naar huis via internet
vanavond een van de laatste pelgrimsmenuus en daarna kijken naar italie-engeland en daar alessandro italiaan is en chris engelsman zullen er vandaag veel steekpenningen aangeboden worden
morgen starten wij om 6.30 uur en lopen in een keer door naar santiago zodat we op tijd zijn en hopelijk een goede plaats in de kerk krijgen
hierover meer later

groet en hopelijk was de griek gezellig

• 25 Juni 2012 - 05:37

Angelo Verbrugge:

Jos,
    Jouw mistflarden is géén mist maar warmte dat opstijgt vanuit de warme dalen. Schitterend om te zien. Je hebt ons favoriete dorp Ocebreiro achter je gelaten. Vond je het niet schitterend? Zie dat je toe bent aan friet met mayo, ha,ha. Toch ben je niet zoveel afgevallen als ik toendertijd. Maar wij hadden dan ook veel minder vaak een pelgrimsmenu!
    Pas op voor het wierooksvat het is nog nooit naar beneden gedonderd, maar wie weet.....
    Proficiat Jos en tot bij een glas wijn met Petra!

• 25 Juni 2012 - 07:08

Richard:

de laatste loodjes..Proficiat! goede reis terug en tot gauw.

• 25 Juni 2012 - 07:43

Wim Drijkoningen:

Door de samenbundeling van een aantal dagen lijken de laatste 150 km omgevlogen. Dat realiseer jij je inmiddels ook. Er wacht je nog een aantal emotionele dagen en dan zit het erop! Alvast proficiat en gezond weer thuis.

• 25 Juni 2012 - 08:31

Henk:

Joseph, proficiat, je zult nu wel onder de wierrookgeur hangen. geweldig, de stank moet eruit, ik heb heimwee. Het deed me deugd dat je pulpo hebt durven eten en nog wel in Melide. Daar deed ik dat ook, ook van een rond houten bordje. Het smaakte mij wel. Je moet het nog maar eens overdoen, je weet dan waar je aan begint en ... met wijn spoelen. Op naar Finisterre? Gewoon om af te kicken. Het is nu echt over, het is ook mooi geweest en dat zul je nog jaren voelen. Nogmaals veel proficiat, ook van Annemie, groeten tot thuis. Henk.

• 25 Juni 2012 - 08:43

Barbara:

yes you did it proficiat en nu welverdiend uitrusten en genieten van het behaalde succestot spoedig ziens ouwe globetrotter je zusje en schoonbroertje paul en barbara

• 25 Juni 2012 - 08:48

Diny:

Met veel plezier en bewondering heb ik je reisverslagen gevolgd. Wat een pracht aan ervaringen en belevenissen.
    Je hebt je camino gelopen, proficiat, respect. Alle goeds voor de toekomst.

• 25 Juni 2012 - 08:49

M.K Te V:

Jos,respect !!
    Dit is een uitzonderlijke prestatie.
    Vanaf nu zullen we nog meer tegen je op kijken !
    Hoop je snel weer in mijn armen te mogen sluiten en de verhalen te horen.
    Tot gauw !!

• 25 Juni 2012 - 09:24

Han Stassen:

Ook ik heb genoten van je reisverhalen.Het is een hele prestatie.Proficiat en alvast een goede thuisreis gewenst!

• 25 Juni 2012 - 13:25

Kitty Janssen:

Heej Jos chapeau!! Proficiat met deze perstatie! en nu afkikken en genieten van echte RUST : ) groetjes Kitty

• 25 Juni 2012 - 14:20

Jan Klinkhamer:

Hee Jos,
    te gek wat een prestatie, mijn achting voor je is alleen maar gestegen.
    Alle goeds voor nu een fijne reis terug naar Petra en de meiden.
    Proost.....

• 25 Juni 2012 - 18:37

Bea:

Jos, wat een heerlijk verslag weer, fijn dat je je de wijntjes goed hebt laten smaken, dat hebben wij hier ook (maar we hebben nog wat voor je overgelaten hoor).
    Geweldig wat je hebt gedaan en ja, het zal heel vreemd zijn dat het nu (bijna) voorbij is.
    Tot gauw!!!! O ja, ook van Sjoerd de groeten natuurlijk.

• 25 Juni 2012 - 19:01

Ger Van Ashly:

Proficiat, geweldige prestatie.

• 25 Juni 2012 - 20:13

Elske:

Jajaaa, vandaag was de grote dag: je hebt het gehaald!! Van harte proficiat!!!!! Superknap, wat een reis, helemaal geweldig! En heel hartelijk bedankt voor alle reisverhalen. Fijn dat ze steeds gezelliger werden, met steeds meer wijn etc. Jos, tot gauw!

• 25 Juni 2012 - 20:35

Natasja Sweron:

Ha die Jos,
    Hartelijk gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Geniet ervan, ook van de rust de komende tijd en het weerzien met je vrouw en je dochters.
    Proficiat!
    Groetjes,
    Natasja

• 25 Juni 2012 - 20:37

Tillian Janssen:

TOP JOS, Met je Geweldige Prestatie!!
    Geniet er maar lekker van!!
    Goede terug reis!!

• 27 Juni 2012 - 09:44

Frans Offermans:

Beste Jos,
    Knap gedaan,de La Chouffe staat klaar,
    en welkom in De Nieuwstraat.
    Trouwens Jos de bladblazer zal ook jou gemist hebben.
    Nu kunnen wij zeggen dat wij in de Nieuwstraat ook een ECHTE MAN hebben.

Groetjes van Ans en Frans en de Kids en de Hond.

• 27 Juni 2012 - 09:44

Anita:

Hee Jos,

Proficiat met het behalen van de tocht der tochten!! We hebben nooit getwijfeld aan je doorzettingsvermogen, maar desalniettemin super knap!!

Goed gedaan!

Tot gauw!

• 28 Juni 2012 - 13:57

Alessandro:

Jos,

I arrived back home! The flight went well and I am a bit shell shocked to be back in the bustling city. I hope you and Frederic have a great trip back home and wish you all the best. It was a true pleasure to walk with the TGV. Let me know when you are headed to Jerusalem. ;)

Your Italian/American, 21/22 year old, new york/new jerseyian friend,

Alessandro