4 mei tot en met 11 mei - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu 4 mei tot en met 11 mei - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu

4 mei tot en met 11 mei

Door: joslempers

Blijf op de hoogte en volg Jos

15 Mei 2012 | Frankrijk, Parijs

hallo
vr; 4 mei
dodenherdenking
Om 9 uur vertrokken na een goed ontbijt en de ochtend droog maar bewolkt,na 15 km pauze in kerkje te Chamborand, toen begon het te regenen.
laatste anderhalf uur van de tocht regenachtig maar met cape geen probleem?.Mooie route langs weilanden vol limousins en door 2 dalen met de nodige klimmetjes.
Lange aankomst naar Bebevent l'Abbaye.
Hier een sandwich met koffie genuttigd en ingecheckt in pelgrim opvang ,inkopen gedaan om zelf te koken en morgen op naar Billanges
vandaag 33 km via Saint Priest la Feuille,Chamborand naar Benevent l'Abbaye

zat. 5 mei, bevrijdingsdag
Vandaag 29 km gelopen,mooie route en mooi weer ondanks de regen voorspellingen.Gelopen via Marsac,Arrenes,Saint Goussaud en daarna via de GR route naar Billanges,ongeveer 3 km van te voren werd het donker en een hevige regen en hagelbui overviel mij en ik kwam totaal doorweekt aan bij Frabcoise,waar we logies met avondeten en ontbijt kregen.Een kunstenares,schilderes en ceramiste die in een oud huis woonde en dit heel apart maar ook met oude rotzooi had opgeknapt, leuk voor een dag.
vandaag in St.Goussaud na een flinke beklimming het hoogste punt bereikt, vergelijkbaar met de hoogte bij st.Jean Pied de Port
De avond bij Francoise was heel gezellig met 7 franstaligen en 3 nederlanders, ze had overvloedig gekookt en de nodige wijn kwam op tafel, zoals het hoort.

zo 6 mei
na een gezellig ontbijt om 8 uur vertrokken voor een korte etappe van 20 km, 12.30 uur reeds binnen via Pont de Dognon,Chatenet-en- Dognon en Kussac naar Saint Leonard de Noblat waar we met 8 personen in een gemeente opvang zaten en weer enkele bekenden tegenkwamen.
Zoals elke zondag vandaag alles gesloten op een creperie na,deze overvallen om 13 uur en hopelijk vanavond de kebab open,mooi niet dus maar wel nog een pizza kunnen scoren.
morgen gauw inkopen doen want dinsdag is bevrijdingsdag en weer alles gesloten.
Je hebt elke dag de handen vol aan lopen,route, eten kopen en slapen

ma 7 mei
start 7.40 uur na een bezoek aan de bakker.
Mooi weer de hele dag gelopen via la Chapelle,Suriel,Feytiai waar ik in een park lekker liggend op het gazon mijn brood met bakje tonijn heb gegeten en daarna door naar Limoges waar ik onderdak kreeg bij de zusters Francis d'Assice met ontbijt.
Prachtige kathedraal bekeken de Saint Etienne met bijbehorend park, mooie en leuke stad.
Avondeten bij een Indonesiër maar dit was zo weinig dat er nog een broodje kebab nodig was, ongelooflijk wat je kunt en moet eten elke dag en je blijft afvallen.
Komende 2 dagen etappes van 28 km om betaalbare slaapplaatsen te krijgen
langzaamaan begin ik in een onprettige sleur te komen
van Vezelay naar Saint Jean Pied de Port zijn 35 etappes, dus 5 weken en inmiddels 16 etappes gelopen en ik hang er inmiddels tussen in met nog ruim 2 weken te gaan en veel herhalingen, hopelijk Spanje een nieuwe uitdaging
begrijp me goed, de omgeving is geweldig en wordt steeds mooier maar het is een herhaling van zetten maar ik waardeer het nog altijd ten zeerste.
Yhuis mis je inmiddels ook steeds meer maar je moet erdoor, fysiek en mentaal,dat hoort erbij.

di 8 mei,etappe 16 tussen Vezelay en st Jean Pied de Port
vanuit Limoges,een mooie stad via Mezignac,Aire sur Vienne,Saint Martin le Vieux naar Flavigna, ongeveer 28 km.
Hier in een houten huisje op een camping die nog gesloten was overnacht.
Douhen was op het terrein en eten was nergens te krijgen, gelukkig stonden er nog enkele zaken in het huisje en met een liters pak tomatensoep en een pakje groenten, een blik worteltjes, onder elkaar gehutst en nog wat ongare rijst maar geen honger.
verder een dag op gauw te vergeten want het regende van vertrek tot aankomst

wo 9 mei,8.40 uur vertrokken uit Flavignac via Lautrette,Chalus,Firbeix naar la Coquille, 30 km.
De dag starte bewolkt maar in de middag trok het open en werd het zonnig en benauwd
mooie route.
bij aankomst consulteerde ik een arts , was meteen aan de beurt en daarna een recept voor de farmacie, door naar de bank en de marie voor een tampon en door naar de daklozenopvang waar we friten zouden krijgen van een belg uit Sprimont.
morgen dus etappes achter elkaar lopen van 21 en 18 km waardoor ik vrijdag in Perigueux aankom en een dag rust op zaterdag neem; daarna nog 14 etappes naar Saint Jean Pied de Port,een magische naam die steeds meer aantrekt, het begin van de camino frances

do 10 mei
vanuit Coquille 2 etappes gelopen en wel Thiviers en Sorges via Saint Paultla Roche naar Thiviers en via Carrefour des Jaquiers,Lauzelie,Negrondes naar Sorges
via de route 39 km maar via via denk ik 35/36 km
goed te doen en daardoor morgen reeds in Perigueux en zaterdag een rustdag.
Zoals ieder dag weer veel dieren gezien zoals een egel, herten en veel roofvogels en andere vogels met veel bijbehorend gezang en de eerste krekels want het was heerlijk weer, zeker 25 graden onderweg nog enkele brabanders getroffen die ook onderweg waren en 2 friezen die ook op de zelfde plaats overnachten prima opvang in Sorges, mooie ruimte en Yves die ons een heerlijk maal en de nodige wijn voor zette
gezellige avond buiten met een wijn tje want het bleef heerlijk warm, eindelijk

vr. 11 mei
na weer een gezellig ontbijt en voor ik het wist was ik in Perigueux, 23 km
centrum verkend en de kathedraal bekeken en een tampon gekregen, ook bij het office de tourisme en nu nog een slaapplaats zoeken.
Wel in een internetcafe alles kunnen bijwerken en doorsturen
vandaag was heerlijk weer, 28 graden en een geweldige route door veld en bos
tot de volgende keer

sorry voor de late plaatsing van dit bericht, het was dag van de verpleging en moederdag, dus ik had andere verplichtingen.groetjes petra

• 15 Mei 2012 - 11:11

Anita:

Hoi Jos,

Eindelijk weer een bericht van je! We misten je dagelijkse belevenissen al. Goed om te horen dat je goed op schema zit en ondanks de mindere dagen er voor blijft gaan. Knap!!

• 15 Mei 2012 - 13:12

Seph:

Hey Jos,
    Ik volg je handel en wandel op op de voet. Wel van achter mijn bureau weliswaar. Boeiend en vooral veel respect. Het gaat je goed !
    Groet
    Seph

• 15 Mei 2012 - 13:56

Angelo Verbrugge:

Goed om te lezen dat je goed doet en kunt eten. Ik had je gewaarschuwd.... neem een riem met veel extra gaatjes mee. Fijn om te zien dat het goed met je gaat al vraag ik me af waarom je naar een arts moest en of je inmiddels alleen loopt of toch nog met die Belgische verpleger? Och het weer...fijn om te zien dat je geniet vd vogels, lucht en natuur. Binnenkort viava la Espagne!

• 15 Mei 2012 - 18:28

Nicole:

Wat goed om weer wat van je te horen! Je raakt gewend aan de bijna dagelijkse mail! Hoezo een bezoek aan de dokter? Stuur je ook wat mooi weer hier naar toe? Het is bagger hier, koud en nat. Knuffel iet sjummert

• 16 Mei 2012 - 06:20

Wilma Savelberg:

Dag Jos,
    Af en toe dan kijk ik eens even waar je bent en hoe het gaat. Zoals Emmy ook al opmerkte: ook in geschreven taal klink je als jezelf. En je eet in ieder geval genoeg. Ik wens je nog heel veel succes met je tocht en hopelijk dat het mooie weer dat je gaat krijgen en een andere omgeving de sleur weer wat onderbreekt. Groet, Wilma

• 16 Mei 2012 - 14:30

Wim Drijkoningen:

Hoi Jos,
    Hopelijk is het gevoel van "sleur" maar van korte duur. Ik lees dat je af en toe afstanden loopt tot ca. 40 km per dag. Dat is heftig en lukt alleen een geoefende loper! Hopelijk minder regen en niet (te) warm. Meldt aub ook incidenteel hoeveel km je al hebt afgelegd. (en nog voor de boeg) bedankt en succes met het vervolg.