pelgrims misere!!!! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu pelgrims misere!!!! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu

pelgrims misere!!!!

Door: joslempers

Blijf op de hoogte en volg Jos

23 Mei 2012 | Frankrijk, Parijs

hallo meissies

do 17 mei
van pellegrue naar la reole
mooie dag die fris begon en later lekker warm werd,25 graden
mooie tocht met veel asfalt en rustige weggetjes
via saint ferme naar coutures,roguebrune en saint hilaire, naar la reole.
hier werden wij 17.00 uur afgehaald en naar de gite gebracht te saint hilaire en de dag erna op 18 mei werden wij weer in Reole afgezet waar wij verder trokken naar Bazas

de gite was onderdeel van een grote ferme/boerderij, prachtig gelegen met een mooi uitzicht
na koffie en een uitgebreide verzorging zaten wij buiten onder de blauwe regen met een biertje ons verslag te schrijven.
Het eten zou speciaal zijn met allerlei produkten uit eigen tuin/boerderij
het eten was geweldig met soep, een soort cous cous met tomaten/menthe en komkommer met kruiden, warme groenten en eend/canard, daarna salade en een heerlijk toetje,en daarna koffie.
Tijdens het eten vloeide de wijn overvloedig, vooral de witte sauvignon bordeaux was heerlijk maar de rode was ook niet te versmaden.
Voor het eten nam Serge ons mee naar een bos waar hij met een groep vrienden iets gecreëerd had voor de jacht wat alle fantasie tartte, een huis in de bomen met open haard etc. van waaruit hij 13 systemen kon bedienen die tijdens de trek van bepaalde vogels gebruikt werd om te lokken en te schieten.te gek voor woorden.
Bernadette en Serge waren werkelijk geweldige mensen die niets teveel was en s’, morgens ook nog eens een overvloedig ontbijt aanboden met vele soorten zelfgemaakte jam;, jammer om weg te gaan

vr. 18 mei

na weer in Reole afgezet te zijn liep ik een route via Puybarban,Pondaurat,Savignac en Amos naar Bazas,veel over asfalt, verder niets bijzonders,een tocht van 28 km.
Bazas is een mooie stad met een groot plein en een grote kathedraal
mooie tampon gekregen, biertje gedronken en om 17 uur werden wij opgehaald door onze overblijfouders.
Het was een bewolkte droge dag met een tempratuur van 20 graden, prima wandelweer
avondeten was gezellig met de overblijfouders en een vriend des huizes, toastjes met zalm en pate, voorafgegaan door enkele lekkere spaanse aperitiefs .
daarna coq o vin met wijn en gebak en koffie, dus geen honger geleden.
Het leven van een pelgrim gaat over rozen zo te zien.

za 19 mei

Lekker ontbeten en weer te Bazas afgezet, een route van 27 km waarvan 17 door bos over een pad waar vroeger een spoorlijn lag, dus lekker recht en lang.
Hierbij werden wij continu overvallen door horden muskieten die er voor zorgden dat we de komende week veel jeuk en bulten hebben.
16.30 uur aangekomen te le Billon, een huis met een gite gelegen op kilometers afstand van andere mensen en gerund door een pedant vrouwtje,Yvette van 86 jaar.
Hele dag regenachtig, route via Bazas,Pujade,Bernos,Beaulac,londeix en Captieux naar le Billong
gezellig met 6 personen in een 5 persoons gite, en voor mijzelf gekookt

zo 20 mei
7.30 uur vertrokkenen door de miezel/regen naar Roquefort de Mansan via Bourriot,Bergonce,en Retjons
Retjons was 3 km extra maar daar staat een monument met 1000 km, de afstand naar Santiago, in de werkelijkheid ongeveer 30 km minder.
tocht ongeveer 31 km met enkele herten onderweg en een wild zwijn, reuze interessant.
Toen ik in Roquefort aankwam werd het droog, door naar de refugio die groot was en heel netjes, plaats voor 10 personen, aanwezig die dag 3 ned.1 belg, een fransman en 3 duitsers
gezellige avond met elkaar en fijn om duits te kunnen praten

ma 21 mei

Hele dag regen en vanaf het vertrek om 8.15 uur te Roquefort, gelopen via Bostens,Gailleres,Bougue naar a.Mont de Marsan.
In Bostens bij een kleine kerk een leuke ruimte voor pelgims om te schuilen/even bij te komen, en ,een kerk die wanneer je de deur opende, het licht aanging en het orgel begon te spelen, heel verrassend.
Via Gailleres waar in een tuinmuur een schelp was ingemetseld met kraan om te drinken. in Bougue iets gedronken, foto,s verstuurd en bij de marie een opname gemaakt van een steen met 970 km, zit er 35 boven.
Na enkele uren een rechte lijn gelopen te hebben naar Marsan een nette refugio gevonden met 2 andere nederlanders en een fransman en om 20 uur werd een francaise afgezet die aan haar pellerinage begon.
Inkopen gedaan en tevergeefs het internet cafe en de bib gezocht in de regen, beiden gesloten
inkopen voor het avondeten en de dag erna gedaan en voor mijzelf gekookt.
Ben vandaag aan mijn achtste week begonnen en vanaf zondag ben ik in les Landes, erg vlak en niet bijzonder

di 22 mei

8;25 uur vertrokken voor korte etappe van 20 km naar Saint Seviers, langs wegen en oude spoorlijn gelopen om zo snel mogelijk aan te komen daar ik wifi en internet nodig had en voor de pharmacie en de docteur voor mijn tetanus herhaling, recept opgehaald en arts gevonden voor injectie en uiteraard wifi en internet.
Vandaag de hoes van mijn rugzak verloren? uitgebreid gegeten voor 13 euro en ingecheckt bij office de tourisme.
verder niets bijzonders te vermelden

• 23 Mei 2012 - 13:51

Henk :

Het kan nu echt niet meer kapot. Het gaat helemaal lukken. Je bent duidelijk alleen maar bezig met eten, drinken, lopen en gite zoeken en je geniet met volle teugen. Meer heb je ook niet te doen. Bedenk dat dit nog even doorgaat en dat dit over is als je er bent. Doe er zo langzaam mogelijk over. 1000 km zijn zo gelopen.
    Dadelijk kom je in Frans-Baskenland en dan wordt het landschap weer anders. Het wordt wat boerser, het volk ook, apart sfeertje. Het bier wordt steeds meer Heineken, dan moet je maar wijn drinken. Groeten en op naar de volgende grens.
    Henk en Annemie

• 23 Mei 2012 - 13:59

Miriam:

Ha die Jos,je gaat lekker,lees ik;wat een culinaire belevenissen allemaal,daar weet jij wel raad mee!!!!
    De Spaanse grens komt in zicht,jong.Wat zul je dan blij zijn en misschien ook wel een traantje wegpinken.Fijn dat het zo lekker gaat en er afgezien van regen geen vervelende dingen op je pad komen.
    Wij wensen je nog heel veel plezier en lekkers voor de rest van de tocht en zeggen:a bientot.

• 23 Mei 2012 - 16:35

Idsert Thiesbrummel:

1000 kilometer jos echt super!!!!!!!!!!!!!
    alleen mag je je weer eens scheren.

groetjes idsert en fam.

• 23 Mei 2012 - 17:59

Richard:

Heineken is poison, pak die wijntjes. Bonne ensuite!

• 24 Mei 2012 - 06:36

Hans Herpers:

Hallo jos, fijn dat het zo goed gaat met jou .

Ik ben zelf net terug van perigeux en omgeving.
    ben er 2 weken op vakantie geweest.
    ik lees nu dat jij in dezeldfe tijd in dezelfde regio was als ik.
    ik heb jou een fles pinault charente meegebracht voor als jij weer terug bent.een heerlijk wijntje van 17 %

geniet van jouw schitterende tocht.grt hans