Eindelijk Spanje in zicht - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu Eindelijk Spanje in zicht - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jos Lempers - WaarBenJij.nu

Eindelijk Spanje in zicht

Door: joslempers

Blijf op de hoogte en volg Jos

28 Mei 2012 | Frankrijk, Parijs

vervolg do 24 mei
ie Davond pompoen soep gegeten en brood en hierbij een flesje witte wijn genuttigd, avond buiten door verbracht in een mooie tuin met prachtig uitzicht en heerlijke temperatuur , de nacht in een ruime kamer die erg proper was en weer eens tussen de lakens

vr 25 mei

8.20 uur vertrokken voor een tocht van 34 km en door Mireille, de gastvrouw de eerste km begeleid die daarna ging renne.n
Vanuit Trescoigt naar Sauveterre de Bearn en uiteindelijk naar st;Papaiswaar waar we bij aankomst eerst een biertje namen want het was een warme dag van rond de 35 graden
op het terras een thermometer in de zon gelegd en die stond snel op 41 graden.
Ingecheckt in de refugio van de franciskanen en gauw een adapter voor de i phone gekocht en een korte broek met shirt voor de avonden
s,avonds een lekkere pizza met witte wijn ,genuttigd op een terras en daarna een training van een belangrijke sport voor de basken gevolgd,pelote basque en daarna terug naar de refugio. aan de overkant was een tuinfeest en even zwaaiend en groetend naar deze mensen werden wij uitgenodigd een borrel te komen drinken.
reden van het feest was dat de bewoner 60 jaar was geworden en dus met pensioen ging, wat een luxe. na ons aan iedereen voorgesteld te hebben krijgen wij drie glazen champagne en een plaatselijke lekkernij;na geprobeerd te hebben en het was lekker' bleken het klieren van een koe te zijn die gebakken waren, weer een ervaring rijker.
Hierna afscheid genomen daar de refugio om 10 uur sluit en wij wilden gaan slapen. dit slapen hield in dat wij tot 03. uur wakker lagen van het feestgedruis aan de overkant, maar ja

za 26 mei

start vanuit st.Palais om 08.20 uur voor een tocht van 32 km naar st.jean pied de port ;gelukkig minder warm, prima wandelweer van 23 graden en een tocht met veel pittige klimmetjes en afdalingen, een goede voorbereiding op wat komen gaat
eerst 10 km tot Ostabat, een klein plaatsje voor een eerste stop en daarna 10 km tot Gamarthe bij een boer waar we verse melk en yogurt kregen en daarna op voor de laatste 12 km naar st; jean pied de port.de laatste 2 dagen is het landschap erg veranderd, de voorlopers van de Pyreneeën, de huizen , groter en mooier en allen wit geverfd met rood houtwerk en met prachtige hoekstenen.deze streek is de Bearne, erg mooi en groen met trotse mensen, veelal Basken met een eigen taal/dialect;
overal koeien met bellen om en schapen in de weiden met honden en hier en daar een herder.
rond 16.30 uur bereikten wij st;jean pied de port, een klein stadje met een lange gezellige straat die uiteindelijk leidt tot de berg die beklommen moet worden voor de etappe naar Roncevalles
ons aangemeldt bij les amis du chemin de st.jacques de compostelle en onderdak in een refugio gezocht waar inmiddels mijn in amou vergeten oplader voor de telefoon was gearriveerd, gelukkig.
avond doorgebracht in refugio en maaltijd gebruikt met diverse nationaliteiten zoals amerikanen,canadese,italiaan,spanjaard en fransen,belgen en ik als enige nederlander,heel gezellig
de hele avond bleven mensen aankomen en werd er bijgedekt en gekletst, een hele leuke ervaring
van de canadese kocht ik een nieuwe, nog voorzien van prijskaartje, regenhoes voor mijn rugzak voor 5 euro, een buitenkans.

zo 27 mei,eerste pinksterdag en rustdag
vertrek eerste pelgrims meegemaakt en deel van de heilige mis bijgewoond, paul getroffen in de kerk en gezellig koffie gedronken
boekje voor de camino gekocht en de eerste plaatjes op mijn wandelstok gemonteerd
gelukkig internet in de refugio zodat ik mijn verslag van frankrijk kan afronden en doorsturen en nu nog wifi voor de laatste opnames in frankrijk.
Vanaf morgen start de camino frances, ben wel blij dat deel 1 Vezelay en deel 2 st. Jean pied de Port erop zitten en hoop nu dat deel 3 mij goed zal afgaan,betreffende mijn achillespezen die de laatste 3 weken meer en meer opspelen maar goed, ik ga ervoor.
Verder is het een beleving en zijn mijn vooraf gestelde doelen zeker gerealiseerd en maak je mensen, hun cultuur en natuur heel puur mee en heb ik ervaren dat de rust die frankrijk uitstraalt heel rustgevend is en in nederland bijna niet meer te vinden is.
groet jos

• 29 Mei 2012 - 06:11

Angelo Verbrugge:

Ben met de Pinksterdagen begonnen aan het Pieterpad. Is heel anders dan naar Santiago. Maar ook schitterend en dit keer had ook Spaanse temperaturen die ik op mijn camino gemist hebt. Jij hebt nu wel dat weer waar ik zo naar verlangde. Het is inderdaad een mijlpaal om Frankrijk 'achter de rug' te hebben en Spanje voelt als een overwinning! Je mag gerust wat meer over je 'kwalen' schrijven want dat is een onderdeel van je reisdoel. Overwinnen van je pijntjes en toch doorzetten. Ben wel voorzichtig met je Achillespees want je kent het verhaal over deze pees waarheen die genoemd is!
    Gisteren een bijzondere dag want ik ben toen in Santiago gearriveerd en jij bent aangekomen in Spanje. Veel succes en geniet.......... het is bijna over en kun je weer naar huis, je hond, paarden, kippen maar vooral naar je eigen Petra en jullie kids.

• 29 Mei 2012 - 12:55

Werny:

Hey Jos, We volgen je verslagen met grote interesse en vinden het een geweldige prestatie. Nu etappe 3 en '¡que tengas suerte!' of zoiets.
    Ook aan bedankje voor de meisjes is op zijn plaats voor het verzorgen van deze (b)logs. Thx!

• 29 Mei 2012 - 16:52

Barbara :

hoi jos het gaat goed met je zoals ik kan zien en lezen pas op met je achillespezen en rust anders een dag extra . want nu gaat het gebeuren de bergen in en opnaar spanje wat een prestatie tot nu toe al .en wat een levensverrijking dit zijn je toekomstige herinneringen en we verheugen ons al op de uitgebreide verhalen groetjes en veel wandelplezier wensen paul&barbara

• 29 Mei 2012 - 20:07

Jennifer En Johan:

Hoi Jos,

Mooi om te lezen dat je je zoveelste mijlpaal hebt bereikt!! Afgelopen zaterdag ook de laatste verhalen van Petra vernomen!
    Prachtige foto's!
    Stevige knuffel van ons!

• 29 Mei 2012 - 22:48

Dagmar:

Vine Vi I conquistó

• 30 Mei 2012 - 17:46

Jacques En Anne-mie:

Vandaag een gedenkwaardige dag, een oefenwedstrijd voor het e.k.voetbal.
    Ik weet niet of je het gevoel hebt iets te missen maar ik ga samen met Winnie kijken !!
    Als we winnen vanavond hoor je het nog van me en anders vergeet dit berichtje maar.
    Ik neem aan dat je lekker van het zomer weertje
    bent aan 't genieten en ik hoop voor je dat het korte broeken weer blijft.
    groetjes vanuit mestreech.